No menu items!

Cum sa imbunatatiti memoria si sa cresteti puterea creierului

Nu rata

A avea o buna capacitate intelectuala si mentinerea luciului mental este foarte important in orice moment al vietii , nu doar in etapa de studiu sau in viata profesionala. In toate cazurile, o memorie buna depinde de sanatatea si vitalitatea creierului. Dar materia cenusie imbatraneste, la fel ca restul corpului.

Vestea buna este ca este posibil sa exerciti creierul pentru a-l mentine sanatos si pentru a profita de potentialul sau, chiar pentru a-l imbunatati.

Creierul uman are o capacitate uimitoare de a se adapta si schimba, chiar si la batranete. Aceasta capacitate este cunoscuta sub numele de neuroplasticitate. Datorita acesteia, daca este stimulat corespunzator, creierul poate forma noi conexiuni neuronale, poate modifica conexiunile existente si se poate adapta la schimbari.

Datorita neuroplasticitatii creierului este posibila cresterea capacitatii cognitive, imbunatatirea capacitatii de invatare si imbunatatirea memoriei.

Sfaturi pentru a imbunatati puterea creierului

Cu cateva obiceiuri simple de aplicat in viata de zi cu zi, iti poti lucra si imbunatati capacitatea intelectuala si memoria. Aici sunt cativa dintre ei:

1. Exercitiu

Cand facem exercitii fizice, creierul este de asemenea exercitat. De fapt, tratarea corecta a corpului ne ajuta sa procesam si sa ne amintim informatiile.

Exercitiul fizic creste oxigenarea creierului si reduce riscul aparitiei unor tulburari care provoaca pierderi de memorie, cum ar fi diabetul sau bolile cardiovasculare. In plus, exercitiile fizice maresc si efectele chimice ale creierului utile in protejarea neuronilor.

2. Nu fura visul

Cand somnul este lipsit, creierul nu poate functiona la maxim . Abilitatile precum creativitatea, abilitatile de rezolvare a problemelor, gandirea critica si alte abilitati intelectuale sunt grav compromise.

In plus, somnul este esential pentru invatare si memorie. Cercetarile arata ca somnul este necesar pentru consolidarea memoriei , care are loc in stadiile profunde ale somnului.

3. Daca ai dormit bine, trezeste-te mai bine!

Pe langa faptul ca dormi bine, cheia se afla si in modul in care te trezesti. Ideal ar fi daca te-ai trezi cu o crestere treptata a luminii, de preferinta lumina naturala care trece prin fereastra ta si te anunta ca a inceput o noua zi.

Modul in care lumina patrunde prin pleoape ne stimuleaza creierul sa raspunda mai bine la hormonul stresului cortizol. Nivelurile acestui hormon in momentul trezirii vor determina modul in care creierul nostru va functiona pe parcursul zilei.

De asemenea, amintiti-va ca sunetele puternice ale alarmei va pot determina sa aveti o trezire brusca, ceea ce poate duce la o performanta mai mica in timpul zilei .

4. Nu fura timp din viata sociala si distractie

Diverse studii arata ca o viata plina de viata sociala si distractie are beneficii cognitive importante. De fapt, oamenii sunt fiinte extrem de sociale si nu putem prospera izolat. Mai mult, relatiile sociale ne stimuleaza creierul, interactiunea cu ceilalti este cel mai bun tip de exercitiu pentru creier.

Cercetarile arata ca a avea relatii semnificative si un sistem de sprijin puternic sunt vitale nu numai pentru sanatatea emotionala, ci si pentru sanatatea creierului. Intr-un studiu recent de la Scoala de Sanatate Publica de la Harvard, de exemplu, cercetatorii au descoperit ca persoanele cu cele mai active vieti sociale au avut cea mai lenta rata de declin a memoriei.

Sa te distrezi este bine si pentru creier. Daca rasul este cel mai bun medicament pentru corp, este si cel mai bun medicament pentru creier.

Spre deosebire de raspunsurile emotionale, care sunt limitate la anumite zone ale creierului, rasul implica mai multe regiuni din creier. In plus, rasul activeaza zone ale creierului care sunt vitale pentru invatare si creativitate. Dupa cum subliniaza psihologul Daniel Goleman in cartea sa Inteligenta emotionala , „rasul… pare sa-i ajute pe oameni sa gandeasca mai larg si sa se asocieze mai liber.”

5. Gestioneaza stresul

Stresul este unul dintre cei mai mari dusmani ai creierului. In timp, daca nu este controlat, stresul cronic distruge celulele creierului si dauneaza hipocampului , regiunea creierului implicata in formarea de noi amintiri si recuperarea celor vechi. Tehnicile de relaxare sunt foarte utile pentru aceasta.

Pe langa stres, depresia, anxietatea si ingrijorarea cronica sunt, de asemenea, daunatoare pentru creier si capacitatea intelectuala. De fapt, unele dintre simptomele depresiei si anxietatii includ dificultati de concentrare , de luare a deciziilor si de reamintire a lucrurilor.

6. Mananca bine

Creierul are nevoie de combustibil, la fel ca restul corpului. Dar nu exista o dieta specifica pentru creier, deoarece dieta recomandata pentru o buna sanatate fizica este aceeasi cu cea pentru o buna sanatate intelectuala.

Se recomanda o dieta bazata pe fructe, legume , cereale integrale, grasimi „sanatoase” si proteine ​​slabe. Acest tip de dieta va oferi o serie de beneficii pentru sanatate si va ajuta la imbunatatirea memoriei.

Pentru energia mentala este convenabil sa alegeti carbohidrati complecsi . Carbohidratii alimenteaza creierul, dar carbohidratii simpli (zahar, paine alba, cereale rafinate) dau un impuls rapid, urmat de un accident la fel de rapid. Exista dovezi care sugereaza ca dietele bogate in carbohidrati simpli pot creste riscul de declin cognitiv la persoanele in varsta.

Pentru o energie sanatoasa care dureaza, consumati carbohidrati complecsi, cum ar fi painea bruna si orezul, fulgi de ovaz, cereale bogate in fibre si leguminoase. Pe de alta parte, este complet nerecomandabil sa abuzezi de calorii, grasimi saturate si alcool pentru a mentine o sanatate buna a creierului, asa cum se intampla cu sanatatea fizica.

7. Antreneaza creierul

Pana la varsta adulta, creierul nostru a dezvoltat milioane de cai nervoase care ne ajuta sa procesam rapid informatiile, sa rezolvam problemele de zi cu zi si sa indeplinim sarcini comune cu un efort mental minim. Dar daca ne concentram sa facem mereu acelasi lucru, nu oferim creierului stimularea de care are nevoie pentru a continua sa creasca si sa se dezvolte.

Memoria si capacitatea intelectuala, precum forta musculara, trebuie folosite pentru a nu se pierde. Prin urmare, trebuie sa lucram la ele si sa propunem noi provocari pentru a imbunatati capacitatea de procesare si retinere a informatiilor. Cele mai bune activitati ale creierului pentru exercitii mentale sunt cele care incalca rutina si ne provoaca sa dezvoltam noi cai ale creierului.

Cele mai noi

Efectul Golem: ce este si cum ne limiteaza prin asteptari

Stiti efectul Golem? Stiti ce relatie are cu efectul Pigmalion sau cu profetia care se implineste de sine? Si...

Pe acelasi subiect