No menu items!

Cum sa imbunatatesti inteligenta emotionala?

Nu rata

Inteligenta emotionala este capacitatea individului de a-si identifica si gestiona propriile emotii si pe cele ale altora. Cu toate acestea, nu toti avem aceasta capacitate in aceeasi masura. Pe parcursul postarii vom explica cum putem imbunatati aceasta abilitate.

De ce este importanta inteligenta emotionala?

Inteligenta emotionala este fundamentala pentru formarea, dezvoltarea si mentinerea unor relatii personale stranse. Si asa cum pare logic sa gandim, a sti cum sa formezi relatii apropiate este esentiala pentru toate domeniile vietii unui individ. El crede ca nimanui nu-i place sa aiba relatii cu oameni care nu pot stabili o legatura reala.

Daca crezi ca poti fi unul dintre acei oameni carora le este greu sa creeze o legatura cu ceilalti, gandeste-te ca este ceva ce poti schimba. Inteligenta emotionala se poate imbunatati prin practica.

Desi este adevarat ca capacitatea de a ne gestiona emotiile si ale celorlalti nu variaza excesiv de-a lungul vietii noastre. Conform dovezilor stiintifice, cei mai determinanti factori par sa fie educatia pe care o primim, genele noastre si experientele din copilarie.

Trebuie sa avem in vedere ca ne putem imbunatati inteligenta emotionala, dar pentru asta va trebui sa facem schimbari la un nivel profund si asta necesita timp si efort.

Ce vom realiza prin formarea in inteligenta emotionala?

  • Imbunatatim relatiile interpersonale.
  • Cunoaste-ne emotiile si cunoaste-le efectele. Adica ne vom creste constientizarea emotionala de sine.
  • Vom invata sa ne motivam.
  • Ne vom imbunatati reglarea emotionala.
  • Ne vom spori autocontrolul.
  • Ne vom spori empatia.

Pilates de la inteligencia emocional:

Unul dintre autorii de pionierat in studiul Inteligentei emotionale Mayer si Salovey (1990), propun patru ramuri de etape prin care persoana trece de-a lungul vietii sale:

  1. Perceptia emotionala:

Perceptia emotionala consta in perceperea, identificarea, valorizarea si, in final, exprimarea emotiilor. Cu alte cuvinte, ar fi abilitatea care ne permite sa detectam materialul emotional subiacent pe care il percepem din mediul nostru si din noi insine.

Am gasi, de asemenea, in acest moment capacitatea de a ne exprima emotiile si sentimentele in mod corespunzator. Precum si capacitatea de a discerne intre expresiile emotionale pe care le consideram adevarate de cele care nu sunt.

  • Facilitare emotionala:

Emotiile pe care le-am experimentat sunt integrate in sistemul nostru cognitiv, modificand si influentand informatiile pe care creierul nostru le stocheaza. Cu alte cuvinte, emotiile sunt „ancorate” de anumite ganduri, dandu-le prioritate fata de altele fara atat de multa incarcatura emotionala, astfel incat sa directioneze procesele atentionale catre acea informatie.

De exemplu, atunci cand ne simtim calmi si fericiti, ne putem privi viata dintr-o perspectiva optimista, stabilindu-ne scopuri si obiective interesante. Dimpotriva, daca ne simtim tristi si/sau suparati putem avea ganduri mai catastrofale despre viitorul nostru sau despre noi insine.

  • Intelegerea emotionala:

Ea implica analiza si intelegerea emotiilor proprii si ale celorlalti.

Sa tinem cont de faptul ca emotiile stau la baza comunicarii umane. In asa fel incat sa se stabileasca o uniune intre „continutul” mesajului si cel al „contextului” in care este dat.

S-ar referi, de asemenea, la capacitatea de a eticheta emotiile, precum si de a recunoaste relatiile dintre cuvinte (semnificative) si emotia sau sentimentul de baza dintre ele (sensuri). Aceasta abilitate necesita o interpretare a emotiilor traite si/sau percepute, fiind capabil sa le discrimineze si sa inteleaga acele sentimente complexe care apar in anumite situatii.

  • Reglarea emotionala:

Autorii considera aceasta etapa a fi varful inteligentei emotionale. Ne asigura un management adecvat al proceselor emotionale si le folosim pentru a promova atat cunoasterea rationala, cat si cea emotionala. Prin aceasta abilitate ne putem indeparta de emotii atunci cand ne dauneaza la un moment dat sau, pe de alta parte, le atragem si le folosim atunci cand consideram ca momentul ne cere sau ca contextul ne permite sa le exprimam.

Strategii pentru a va imbunatati inteligenta emotionala:

  • Nu negati si nu incercati sa va suprimati sentimentele. Concentreaza-ti atentia asupra acceptarii lor. Este esential sa ai in vedere ca nu este „rau” sa simti furie sau furie, important este modul in care exprimi si gestionezi aceste emotii.
  • Lucreaza la punctele tale forte si la limitele tale, astfel incat sa-ti imbunatatesti increderea in sine si cunoasterea de sine.
  • Fa-ti timp pentru a reflecta la ceea ce simti si incearca sa afli care sunt cauzele acestor emotii.
  • Lucreaza sa nu-i judeci pe altii. Cand ai de gand sa faci o critica, asigura-te ca aceasta va fi constructiva.
  • Accepta schimbarile ca parte intrinseca a vietii tale. Invata sa te adaptezi la ele, vazandu-le ca pe o oportunitate de a creste.
  • Cautati acele mici detalii care va mentin motivat sa va apropiati de obiectivele dvs. Intareste-te in acei pasi pe care ii faci.
  • Fiti atenti la sentimentele celorlalti si incercati sa le intelegeti. Acest lucru ii va face pe altii sa te perceapa ca pe o persoana sensibila si toleranta in care pot avea incredere.
  •  Creste-ti vocabularul emotional. Un exercitiu pe care de obicei il trimit pacientilor mei este acela de a tine un jurnal emotional, te va ajuta sa-ti extinzi vocabularul si sa-ti cresti constientizarea emotionala.
  • Acordati atentie imaginii pe care ceilalti o au despre reactiile voastre emotionale. Uneori, ele ne pot oferi o viziune alternativa asupra reactiilor noastre emotionale.
  • Lucreaza la delimitarea emotiilor cat mai concret posibil. Acest lucru va va face posibil sa discerneti intre diferitele stari emotionale.
Cele mai noi

10 beneficii pentru sanatate ale respiratiei profunde

Respiratia profunda a fost una dintre cele mai vechi metode folosite pentru relaxarea sistemului nervos si controlul episoadelor de...

Pe acelasi subiect