Sfintele Taine Ortodoxe

Sfintele Taine ale Bisericii Ortodoxe Romane sunt cele prin care trece fiecare crestin ortodox in timpul vietii. Se spune ca acestea au fost lasate credinciosilor de catre Iisus Hristos. Prin jertfirea sa pe cruce, el a dat oamenilor harul divin care este purtat si transmis oamenilor prin intermediul sfintelor taine. Credinciosii ortodocsi sunt astfel sfintiti si indreptati prin intermediul lucrarilor si semnelor primite. Preotii sunt ce care propovaduiesc cuvintele si darurile lui Dumnezeu, ei fiind aceia care ii boteaza, casatoresc si duc pe oameni pe ultimul drum.

Sfintele taine sunt lucrarile create de Iisus Hristos care au fost date Bisericii Ortodoxe si prin care se imparte harul Sfantului Duh catre crestini. Prin intermediul acestor practici care au loc in momente cheie ale vietii credinciosului, acestea ii unesc pe cei care cred in Dumnezeu si in ortodoxie si ii aduc mai aproape de cele sfinte. Impreuna, oamenii pot face orice, iar credinta este cea care ar trebui sa ii uneasca. Aceste ritualuri crestine au parti vazute si parti nevazute. In timp ca partile vazute sunt cele simbolice, cele nevazute reprezinta impartasirea harului divin asupra credinciosilor.

Partile vazute ale Afintelor Taine sunt reprezentate de material, de cele vazute, de actele care se savarsesc in timpul slujbei si pe care toata lumea le marturiseste. Cuvintele rostite de preot sunt si ele cuprinse in partea vazuta a tainelor. In partea nevazuta insa intra impartasirea propriu-zisa a harului divin asupra acelora care il primesc.

Tainele cele sfinte au scopul de a-i sfinti pe credinciosii care primesc harul sfintitor de la Dumnezeu prin intermediul preotului. Desi Tainele sunt facute de Biserica Ortodoxa, acestea sunt de fapt expresii ale vointelor lui Iisus Hristos, cel care a lasat oranduirea tainelor catre oameni. Partea vazuta a lucrurilor este realizata prin Taina in prezenta Sfantului Duh, asa cum a lasat Mantuitorul.

De ce se fac Sfintele Taine?

Aceste ritualuri religioase sunt savarsite pentru ca harul divin sa fie impartit intr-un mod real crestinilor. Aceste ritualuri sunt necesare credinciosilor pentru ca acestia sa se poata mantui si sfinti.

In ortodoxism au existat dintotdeauna sapte Taine. Desi in Scripturi nu s-a denuntat numarul lor real, fiecare din aceste ritualuri este descris pe larg. Nici in Sfanta Traditie nu exista un numar al ritualurilor ortodoxe sfinte, insa in anul 1274, imparatul bizantin Mihai Paleologul a enuntat numarul de sapte Taine in cadrul Sinodului de la Lyon.

Prima dintre Sfintele Taine este cea a Botezului. Prin intermediul acestui ritual, omul trece de la robia pacatului spre starea de har. Cand este scaldat de trei ori in apa in timp ce preotul rosteste formula specifica Botezului, omul este eliberat de pacatul ancestral si de cele savarsite pana in momentul botezului, renascand din punct de vedere sufleteste pentru a-si trai viata in cadrul Bisericii Ortodoxe. Numele acestei Taine in sfintele Scripturi difera, botezul fiind cunoscut si sub numele de scaldatoare sfanta, sfintire, luminare, nastere de sus sau apa vietii vesnice. Aceasta taina a fost instituita inainte ca Iisus sa se inalte la ceruri si presupune ca apa sfintita sa fie mediul in care se petrece Taina. Preotul este cel care savarseste ritualul spunand cuvintele din Scriptura. In cazuri  de criza, episcopul, diaconul sau chiar si crestinul drept poate savarsi un botez. Oricine doreste sa fie scapat de pacatul ancestral poate fi botezat, acesta fiind primul pas din Sfintele Taine catre aderarea la invatamintele Bisericii Crestine Ortodoxe.

Botezul dorintei este si el un fel de Taina realizata in cazul acelora care nu au fost botezati in ortodoxism. Dorinta unui om de a se boteza in cadrul acestei religii poate fi realizata prin intermediul acestui ritual religios in urma caruia omul devine membru al Bisericii Ortodoxe si isi incepe viata virtuoasa in pocainta si evlavie.

Cea de-a doua dintre Sfintele Taine este Mirungerea. Aceasta are loc imediat dupa botez si simbolizeaza primirea de catre botezat a harului Duhului Sfan. In acest fel, noul credincios va avea spor in viata si puterea de a trece peste toate obstacolele care i se ivesc. Imparatia duhului, desavarsirea sau ungerea mantuirii sunt denumirile prin care aceasta Taina mai este cunoscuta. Prin mirungere, tanarul botezat va putea creste si se va dezvolta bine din punct de vedere spiritual si moral. Mirul sfintit de Patriarhul Bisericii in Joia Patimilor este cel care se foloseste in cadrul acestei slujbe ritualice iar crestinul care a primit botezul este cel care il primeste sub forma de cruce pe frunte.

Taina Euharistiei este cea mai importanta dintre Sfintele Taine. Prin intermediul acesteia, credinciosul primeste prin paine si vin Trupul si Sangele lui Iisus Hristos. Daca prin intermediul celorlalte Taine credinciosul primeste harul divin, prin intermediul euharistiei acesta impartaseste harul divin cu Iisus. Aceasta Taina este considerata a reconstitui Cina cea de Taina in care Iisus i-a multumit Domnului rugandu-se inainte. Frangerea painii, cina Domnului, Paharul vietii, paharul mantuirii sau impartasania sunt denumirile pe care euharistia le mai are in cadrul Bisercii Ortodoxe. Aceasta Taina a fost data de Iisus crestinilor in momentul Cinei cea de Taina in care el a sfintit painea si vinul si le-a dat apostolilor.

Cea mai importanta dintre Sfintele Taine se realizeaza cu ajutorul painii si vinului sfintit care devin trupul si sangele Mantuitorului dupa ce preotul rosteste rugaciunea de chemare a duhului sfant peste acestea. Crestini care se pregatesc pentru aceasta Taina au dreptul de a trece prin ea de cate ori este nevoie, acest ritual inlesnind uniunea dintre cel care se impartaseste cu Mantuitorul. In acest fel, credinciosul primeste darul invierii si al nemuririi si se curata de pacatele sale.

Taina Marturisirii sau spovedania este cea prin care crestinul ortodox isi marturiseste pacatele inaintea preotului, primind astfel pocainta si iertarea acestora. Scopul acestei Taine este acela de iertare a pacatelor credinciosului si de pocaire a sa. In urma acestui ritual, omul se impaca cu Dumnezeu, se apropie de acesta si este mai usor, fara pacate.

In Sfintele Taine ortodoxe este inclusa si cea a Preotiei. In cadrul acesteia, credinciosii care pot savarsi celelalte Taine sunt consacrati ca si reprezentanti ai lui Dumnezeu pe pamant. Episcopul pune mainile pe capul candidatului si rosteste o rugaciune, iar Duhul Sfant isi pogoara harul divin asupra acestuia, sfintindu-l si dandu-i puterea de a impartasi cuvintele lui Dumnezeu catre toti credinciosii. Hirotonisirea ii da preotului puterea si harul de a implini toate atributiile unui sfant parinte. Iisus Hristos a fost primul care a infaptuit aceasta Taina, el hirotonisindu-i pe apostoli dupa inviere. Episcopul este singurul care poate face acest lucru, primitorul acestei Taine fiind un barbat ortodox pregatit din punct de vedere moral, fizic si intelectual pentru a savarsi tot ce ii este necesar unui preot. Aceasta Taina este data in trei trepte: episcop, preot, diacon, episcopul fiind cel mai mare in rang.

Printre Sfintele Taine se afla si cea a Nuntii. In cadrul acesteia, barbatul si femeia care au decis sa isi traiasca intreaga viata impreuna primesc binecuvantarea lui Dumnezeu. Cu ajutorul preotului, cei doi primesc harul divin care le sfinteste legatura. In urma acestei Taine, barbatul si femeia sunt legati unul de celalat asa cum si Hristos este legat de Biserica. Taina Nuntii este oferita catre doi ortodocsi de sex diferit care nu sunt casatoriti si care nu sunt rude apropiate. In urma acestui ritual, cei doi sunt legati pe vecie in fata Biserici si a lui Dumnezeu.

Ultima dintre Sfintele Taine este Maslul. Aceasta este taina prin intermediul careia preotul se roaga si unge cu untdelemn sfintit crestetul credinciosului bolnav, vindecandu-l astfel de boala trupeasca si cea sufleteasca. In urma acestui ritual, crestinului ii sunt iertate pacatele. Rugaciunea rostita de preot de sapte ori are rolul de a-l scapa pe credinciosul bolnav de pacate pentru ca acesta sa se linisteasca. Orice preot al Bisericii Ortodoxe poate infaptui aceasta Taina, in general Biserica spunand ca sapte preoti ar trebui sa o indeplineasca in cazul fiecarui bolnav. Maslul are rolul de a-i vindeca pe credinciosi de boala sufleului si cea a trupului si de a le ierta pacatele cele savarsite de voie sau fara de voie. In acest fel, crestinii bolnavi pot primi iertarea si se pot linisti.

Sfintele Taine au fost lasate de Iisus Hristos crestinilor ortodocsi pentru ca acestia sa poata primi harul divin si sa intre mai usor in comuniune cu cele sfinte. De la nastere si pana la moarte, crestinii indeplinesc ritualuri religioase care le marcheaza cele mai importante momente din viata: nasterea, maturitatea si batranetea/moartea. Prin intermediul Tainelor, credinciosii se pot salva de pacat si isi pot reincepe viata in conformitate cu legile ortodoxe. Harul divin este din nou redat oamenilor prin sacrificiul lui Iisus Hristos care, odata cu rastignirea sa pe cruce, a facut posibil ca cei care cred in cele sfinte sa poata fi salvati de pierzanie. Cu ajutorul sau, crestini au reusit sa se lege din nou de credinta, spiritualitate si calea dreapta a lui Dumnezeu. Prin intermediul Tainelor, crestinii ortodocsi sunt uniti in Hristos si in Biserica Ortodoxa si pot sa se dedice religiei si trairii vietii asa cum ar trebui sa fie ea dusa de fiecare credincios: cu smerenie, evlavie si pocainta.