Comunicarea persuasiva: puterea intentiei

Printre diferitele tipuri de comunicare care exista, comunicarea persuasiva a fost incarcata in ultima vreme cu o anumita conotatie negativa . Este asociat cu manipularea opiniilor, ideilor si oamenilor.

Este adevarat ca poate fi folosit in acest fel, dar nu putem ignora importanta faptului ca bunele abilitati de comunicare persuasiva pot sprijini si initiative bune si combate ideile sau scopurile proaste . Este un tip de comunicare care este instruit in organizatii mari si o abilitate foarte apreciata in functii executive inalte si in politica.

Traim in era comunicarii si, desi nu ne-am oprit sa reflectam asupra ei, toti suntem comunicatori. Retelele de socializare ne-au oferit o scena in care comunicam zilnic cu alti oameni , din alte culturi, cu multe tipuri diferite de idei si opinii.

In multe dintre cazurile in care ii influentam pe altii, nu intentionam sa facem acest lucru. Sau asa ne spunem. Dar cumva, toti oamenii isi spun parerea sau punctul de vedere despre ceva in orice moment al zilei si toti ar dori ca opinia lor sa fie luata in considerare si acceptata sau respinsa cu motive , cel putin.

Ce este comunicarea persuasiva?

Iata doua definitii ale comunicarii persuasive:

  • „Comunicarea persuasiva este utilizarea intentionata a comunicarii pentru a transmite un mesaj important cu scopul de a rezona cu publicul ”.
  • „Comunicarea persuasiva este utilizarea intentionata a comunicarii pentru a manipula masele .”

Este acelasi mesaj? Este aceeasi intentie? Mesajul poate fi pozitiv sau negativ, intentia poate fi buna sau rea . Dar pentru ca o comunicare persuasiva sa aiba loc, sunt necesare un comunicator, un mesaj, un receptor si un canal. Sa vedem cum functioneaza aceste patru elemente:

  • Comunicatorul : Exista o tendinta generala de a accepta sau respinge un mesaj in functie de cine il comunica, mai degraba decat in ​​functie de continutul mesajului. Printre variabilele care contribuie cel mai mult la succes in convingere se numara credibilitatea comunicatorului si, in mod ciudat, aspectul sau.
  • Mesajul : este mai usor sa convingi alte persoane atunci cand mesajul este nou, contine putine argumente si este prezentat cu emotii (pozitive sau negative) precum speranta sau frica. Mesajul poate fi prezentat bilateral, astfel incat mesajul sa prezinte avantajele si dezavantajele ideii sau opiniei. Sunt mai convingatoare pentru publicul care are mai multa informatie si educatie. De asemenea, se pot prezenta unilateral sau deformat; cand mesajul prezinta doar pozitia intentiei mesajului. Aceste tipuri de mesaje au mai multa influenta asupra persoanelor cu mai putine informatii.
  • Receptor sau audienta:  cele mai influente variabile sunt inteligenta si stima de sine. Acestia sunt cei doi factori care fac diferenta intre a accepta un mesaj sau a-l respinge. Cu cat inteligenta si stima de sine sunt mai ridicate, cu atat nivelul de analiza este mai ridicat inainte de a accepta argumentele celorlalti. Ceva curios este ca gradul mai mare de persuasiune nu are efect imediat, ci dupa cateva saptamani. Acest lucru este cunoscut in psihologie ca efect de dormitor .
  • Canalul : Mesajele simple au mai multe sanse sa fie convingatoare daca sunt prezentate prin mijloace audiovizuale. Mesajele mai complexe sunt mai convingatoare prin presa scrisa.

¿Convencer o manipular?

Adesea confundam sensul acestor doi termeni. In realitate, comunicarea persuasiva este o comunicare orientata in mod intentionat . Adesea, aceasta intentie nu este altceva decat dorinta ca alti oameni sa ne sustina ideile si opiniile. Si in multe cazuri sunt idei bune. Idei care pot contribui mult la bunastarea celorlalti, ajutand la imbunatatirea mediului nostru social sau profesional.

Nu toti oamenii vor sa-i manipuleze pe altii in beneficiul lor. Toata lumea foloseste continuu comunicarea persuasiva fara sa stie. Dar acest tip de comunicare necesita anumite tehnici care pot fi antrenate . Cele mai importante sunt:

  • Logica . Multi oameni isi apara ideile sau opiniile bazate exclusiv pe emotii. Opiniile bazate pe emotii pot face sa apere cele mai ciudate lucruri ca adevarate. Dar lipsa de logica convinge putin. Emotia este necesara, dar combinata cu logica.
  • Educatie, educatie buna . Oamenii care incearca sa-si impuna ideile pe baza insultelor si lipsei de respect nu convin pe nimeni. Acest lucru este trait zilnic in retelele de socializare. Prezentarea opiniilor cu respect fata de ceilalti este mult mai convingatoare.
  • Simtul umorului . Acest lucru nu trebuie sa lipseasca, mai ales pentru a putea infirma argumentele opuse. Ar trebui antrenat ironia, nu sarcasmul.

Comunicarea persuasiva este o arta

In realitate, si pe baza celor de mai sus, se poate spune ca comunicarea persuasiva este o arta. Ca orice arta, poate fi antrenat. Cel putin nu strica sa ai un anumit control asupra ei si sa folosesti bine aceasta abilitate atat de necesara. Fara comunicare persuasiva nu exista leadership , nici proiectele importante nu ar putea merge inainte, nici ideile daunatoare nu ar putea fi oprite.