Gimnastica energetica tibetana si chinezeasca te face sanatos

Ce-ai zice sa-ti dispara bolile – sau macar o parte din ele – ca prin minune? Si asta fara pastile sau operatii chirurgicale, ci doar prin exercitii fizice si mentale? Alexandru Pap s-a initiat, timp de 15 ani, in aceste practici stravechi si acum le preda.

Nu trebuie decat sa-ti iei notite si sa intelegi ca nu au vreun efect secundar. Apoi trebuie sa le executi, de fata cu maestrul care ti-a dezvaluit niste taine pe care stramosii nostri le stiau si le practicau, dar care, in mare masura, s-au pierdut. Alexandru Pap tine aceste cursuri la Centrul de terapii Somavita, in cadrul caruia se ocupa si cu terapiile florale Bach. Practic, exercitiile de care pomeneam sunt un sistem de gimnastici energetice, pe care initial dl Pap l-a elaborat in vederea imbunatatirii performantelor militarilor.

Treptat, a ajuns la concluzia ca de efectele benefice ale acestui tip de gimnastica ar trebui sa profite toti cei care si-au propus sa fie mai sanatosi si mai tineri. Ne vom ocupa de sistemul chinezesc si de cel tibetan de exercitii, desi Alexandru Pap cunoaste si tehnici care-si extrag seva din apropierea preotilor celti: druizii.

Puncte de pornire

Sa trecem in revista avantajele acestor exercitii si criteriile care stau la baza lor. Sigur, pentru elaborarea unor precepte, se porneste totdeauna de la un esantion reprezentativ si de la rezultatele probate in timp. Astfel, tehnicile au fost predate mai multor sute de persoane, cu varste cuprinse intre 15 si 75 de ani, timp de 15 ani. Rezultatele profilactice si terapeutice obtinute au condus la elaborarea unei selectii a sistemelor de tehnici psihosomatice, bazate pe urmatoarele criterii:

– dupa invatarea sistemului, practicarea nu trebuie sa implice riscuri; – durata zilnica a exercitiilor sa fie suficient de scurta (18-20 de minute), incat sa-i permita oricui sa le faca; – nu necesita folosirea unor instalatii sau a unor echipamente speciale; – efectele obtinute sa merite osteneala; – in timp, practicarea lor sa nu necesite supraveghere.

Avantajele obtinute de pe urma acestor tehnici sunt multiple. Inainte de a le enumera, sa spunem ca prima categorie de pe urma careia avem rezultate pozitive este compusa dintr-un sistem cu structura fixa, din marea familie a Qui Gong-ului chinezesc, alcatuit din 17 exercitii. Cel de-al doilea sistem este cel de origine tibetana, compus din sase exercitii.

Sistemul chinezesc

Pentru practicarea sa, ai nevoie de un spatiu de circa 2 x 2 metri patrati. Am o veste buna pentru cei fara conditie fizica: exercitiile chinezesti se executa lent, fara efort. In timpul executarii se constientizeaza o anumita zona a corpului, mentinand ritmul respirator din starea de repaos. Inainte de inceperea fiecaruia dintre cele 17 exercitii, se face o pregatire mentala, in care ne imaginam o stare de tinerete si de prospetime cu dublu efect. Rezultatul imediat se transpune in plan fizic, prin relaxarea sistemului nervos, a incheieturilor si a muschilor. Efectul de durata este bazat pe impregnarea subconstientului cu ideea de tinerete si prospetime, care, in timp, ajunge in plan fizic. Toate cele 17 exercitii se executa stand in picioare.

Ca sa se obtina toata gama de rezultate favorabile care-i sunt specifice, sistemul trebuie practicat zilnic, o singura data, respectandu-se strict succesiunea impusa pentru cele 17 exercitii. Durata executiei intregului sistem, avand in vedere ca nu exista doi oameni la fel, depinde de personalitatea practicantului. In general, nu depaseste 18-20 de minute. Sistemul chinezesc presupune cateva contraindicatii.

Astfel, e bine ca persoanele bolnave de cancer, femeile insarcinate si cele aflate in timpul menstrelor sa evite acest tip de gimnastica. In rest, o poate face oricine, inclusiv copiii. Alexandru Pap alege, conform listei de asteptare, un grup de sase persoane. Cu acestea tine patru sedinte a cate patru ore. Primele doua, la o saptamana distanta, urmatoarele doua, la doua saptamani. Dupa aceste patru sedinte, se mai face una de verificare a insusirii cunostintelor. Cursantii iau notite, apoi fiecare este invitat sa lucreze. Exercitiile se fac de obicei fizic, dar se pot executa, atunci cand capeti experienta, si mental.

Doua “chinezarii” la indemana oricui

Alexandru Pap mai recomanda o serie de 11 exercitii chinezesti, ale caror rezultate sunt spectaculoase. Sunt usor de facut si nu-ti trebuie supraveghere ca sa le executi. Iata doua dintre ele:

1. Se freaca palmele cu putere, pana se infierbanta. Se inchid ochii, se pun palmele peste ochi, usor, si se face un masaj in sus si-n jos, de opt ori (8 este considerata cifra cu cea mai puternica vibratie). Se indeparteaza incet palmele, cat sa se poata deschide ochii. Centrul palmelor trebuie plasat in dreptul globilor oculari. Se rotesc simultan de opt ori, in sensul acelor de ceasornic, apoi de opt ori in sens invers acelor de ceasornic, alternativ, sus-jos. Efecte: fortifica musculatura care comanda activitatea globilor, iar in timp poate corecta strabismul delicat. Imbunatateste vederea si netezeste ridurile de la ochi si de la frunte. Da o stare de buna dispozitie intregului organism.

2. Se freaca puternic palmele. Cu varful degetelor, se face o pieptanare de la frunte spre ceafa. Efecte: intensifica irigarea sanguina la radacina firului de par. Caderea parului (daca exista) se reduce. In crestetul capului, in afara de punctul energetic central, mai exista alti patru, pe care chinezii ii numesc “zeii intelepti”. Prin actiunea asupra acestor cinci puncte energetice se obtine un efect vizibil de linistire, se combat starile nervoase, insomniile si (daca e cazul) se micsoreaza frecventa crizelor de epilepsie. Sunt combatute anumite dureri de cap, ametelile, greturile; trateaza depresiile si epuizarea fizica si psihica.

Gimnastica tibetana

Sistemul tibetan este format din sase exercitii, dintre care doar primele cinci trebuie practicate cu regularitate, zilnic si de acelasi numar de ori, fara a se depasi 21 de executii. Aceasta limita este impusa din considerente de energetica subtila, legate de functionarea corecta a chacrelor. Practicarea se executa in forta si necesita efort fizic remarcabil. Se recomanda abordarea treptata a exercitiilor, tot intr-un spatiu de 2 x 2 mp. Primul numar de executa in picioare, celelate patru la sol, deci trebuie asternut un covor care sa evite contactul direct al corpului cu solul.

Exercitiul nr. 6 se poate practica numai dupa ce primele cinci au fost facute cu regularitate, cel putin sase luni. Se recurge la el doar daca, dintr-un motiv sau altul, practicantul doreste sa-si intrerupa activitatea sexuala mai multe luni. Practicat fara motivatie, la intamplare sau de curiozitate, efectul poate fi o nedorita constatare a lipsei de erectie.

Efectele benefice ale ambelor sisteme

Practicarea regulata a unuia dintre aceste sisteme de exercitii duce la efecte benefice asupra organismului. Iata cateva dintre ele:

– marirea rezistentei la stres – dezvoltarea curajului, a stapanirii de sine si a vointei – imbunatatirea capacitatii de concentrare si a memoriei – dezvoltarea atentiei distributive – imbunatatirea comunicarii cu subconstientul – dezvoltarea intuitiei – marirea vigilentei, care previne accidentele – dezvoltarea unor perceptii extrasenzoriale – reglarea digestiei – imbunatatirea circulatiei limfatice si a celei sanguine, inclusiv a celei periferice – fortificarea sistemului imunitar – eliminarea rapida a toxinelor – optimizarea configuratiei hormonale – contributia la asezarea corecta a vertebrelor coloanei vertebrale – marirea mobilitatii corporale – imbunatatirea conditiei fizice si intelectuale – optimizarea greutatii corporale prin reglarea metabolismului si prin limitarea poftei de mancare, fara a fi necesar vreun regim de slabire – reglarea menstrelor – marirea potentei sexuale si prelungirea vietii sexuale active – vindecarea impotentei sexuale psihogene – prevenirea artritei si a osteoporozei etc.

Dr. ing. Alexandru Pap Centrul de terapii Somavita Str. Berthelot, nr. 86, Bucuresti Tet: 021/312.06.02